
- Škola Jedrenja
-
by Ultra Sailing Team
Dvije su osnovne manovre u jedrenju: kruženje, odnosno zakretanje jedrilice krmom preko vjetra prebacivanjem jedra na suprotan bok i letanje, odnosno okretanje jedrilice pramcem preko vjetra i prebacivanje jedara na drugi bok ili uzde.
Kruženje – okrenemo li još malo niz vjetar ili, ako vam je lakše zapamtiti, pramcem na stranu buma, napravit ćemo kruženje. Ovo može biti opasna manovra, ali o zamkama i problemima kruženja više u sljedećem poglavlju. Za sada, zapamtite da glavu treba držati niže od putanje buma koji prelijeće s jedne na drugu stranu broda.
Ako niste dovoljno iskusni, po jačem vjetru izbjegavajte ovu manovru i radije se opredijelite za manovru koju nazivamo letanje, potpuni okret broda oko njegove osi.
Nakon kruženja i lijevih uzda, vjetar nam prelazi na desni bok, a mi, da se jedriličarski izrazimo, nastavljamo jedrenje na desnim uzdama, primajući vjetar u jedra preko desnog boka. Nastavljajući okretanje broda u istom smjeru, sada već prihvaćajući (pramcem prema vjetru), natežući jedra ponovo prolazimo sve prije spomenute položaje, doduše na desnim uzdama, s jedrima na drugom boku jedrilice.
Letanje – umjesto kruženja odlučili smo se za letanje. Na smjeru sasvim oštro uz vjetar smirujemo brod, hvatamo brzinu i pripremamo posadu za manovru letanja. Ono, istina, nije opasno kao manevra kruženja, ali moramo ga izvesti dovoljno brzo da brod stojeći pramcem u vjetar ne izgubi brzinu, a opet dovoljno sporo da posada ima vremena prebaciti jedra na suprotan bok jedrilice.
Na kraju, zapamtite da su pri jedrenju sasvim oštro u vjetar jedra maksimalno pritegnuta, a posada pomaže kormilaru jedino u balansiranju jedrilice kako vlastitom težinom tako i eventualnim popuštanjem glavnog jedra.
U svim ostalim smjerovima jedrimo povoljnim vjetrom ili, ako hoćete, ravno prema cilju, dok posada popuštanjem do laganog pražnjenja, a onda natezanjem jedara, pravilno i stalno namješta kut jedara u odnosu na smjer vjetra i kretanje broda. Ovim smo završili cijeli krug kretanja, ali moramo raspraviti još neke stvari koje smo u manovrama uočili…
Ilustracija prikazuje prije spomenuti “mogući krug jedrenja”. Iskustvo koju svaki početnik osjeti i nauči tijekom prvog dana jedrenja je da jedrilica nema mogućnost jedrenja jedino u smjeru odakle puše vjetar. Kut najbliži smjeru vjetra je kod regatnih jedrilica blizu 30 stupnjeva, kod obiteljskih jedrilica taj kut je neštoveći.
Mogući krug jedrenjaUz utjecaj prividnog vjetra, koji povećava taj kut, dolazimo do neke prosječne vrijednosti od 40 do 45 stupnjeva minimalnog otklona od smjera vjetra u kojem možemo jedriti.
Iz knjige „Mornarske vještine „ Emila Tomaševića
Ovaj tekst je zaštićen autorskim pravima. Bez izričite pisane suglasnosti vlasnika autorskog prava svako umnožavanje, distribucija, izmjene, ponovno prenošenje ili objavljivanje zaštićenog materijala strogo je zabranjeno, te predstavlja kazneno djelo sukladno Kaznenom zakonu Republike Hrvatske, kao i temelj za postupak naknade štete, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.