
- Jedrenje Hrvatska
-
by Ultra Sailing Team
Najam jahte u Hrvatskoj je za mnoge odmor iz snova! Kristalno čisto more, bogata kulturna baština, prekrasni prirodni krajolici i uvale, a prije svega, sloboda istraživanja po vlastitim željama i vlastitim tempom.
Hrvatska ima jednu od najvećih flota za najam brodova na svijetu, a s toliko brodova i gostiju na moru, nesreće i štete se nažalost događaju. Na temelju našeg iskustva i onoga što smo vidjeli u industriji sastavili smo vodič koji će vam pomoći da izbjegnete najčešće probleme tijekom najma broda.
Prije samog preuzimanja broda, sve charter tvrtke zahtijevaju od gostiju da ostave sigurnosni polog. Obično se ostavlja kreditnom karticom, plaća gotovinom ili je pokriven osiguranjem od štete. Naravno, svaki gost se nada da će se vratiti s lijepim uspomenama i punim povratom pologa, a dobra vijest je da je većinu šteta lako spriječiti uz malo svjesnosti i pažnje.

Iz onoga što smo vidjeli tijekom godina, mnogi gosti, razumljivo umorni od putovanja i uzbuđeni zbog početka odmora, često žure s procesom primopredaje. U tom trenutku lako je previdjeti ključne detalje ili propustiti važne upute koje bi mogle pomoći u izbjegavanju problema kasnije.
Kako bismo vam pomogli da uživate u bezbrižnoj plovidbi (i sačuvate svoj polog), naveli smo najčešće vrste oštećenja s kojima se susrećemo tijekom najma i kako ih možete izbjeći. Ovdje imate detaljan vodič s informacijama na što je važno obratiti pozornost tokom primopredaje plovila.
Začepljeni sanitarni čvorovi i spremnici crne vode
Ovo je, bez sumnje, jedan od najčešćih problema tijekom najma broda. Može se lako izbjeći, a ipak se događa češće nego što biste očekivali.
Začepljeni sanitarni čvorovi su čest problem u charter poslovanju, uglavnom zato što gosti nisu svjesni koliko se brodski čvorovi razlikuju u usporedbi s onima kod kuće. Nakon nekoliko dana na brodu, ljudi često upadnu u rutinu i zaborave da čak i puštanje toaletnog papira može uzrokovati ozbiljne probleme na brodu.
Zlatno pravilo – apsolutno ništa osim ljudskog otpada ne smije završiti u WC-u. To znači da se u odvod ne smije bacati toaletni papir, vlažne maramice, maramice, jastučići od vate ili higijenski proizvodi. Sve to može začepiti cijevi i oštetiti cijeli WC sustav.



Svaka kupaonica na brodu opremljena je malom kantom za otpad. Molimo vas da je koristite za sve predmete za jednokratnu upotrebu, uključujući toaletni papir. Kantu praznite svakodnevno, po potrebi, koristeći priložene vrećice.
Također, školjku uvijek isperite s puno vode – idealno dva do tri puta, i obavezno ispraznite spremnik crne vode prije povratka broda u bazu.
Začepljen WC može dovesti do neugodnih mirisa, neugodnosti za posadu i potencijalno skupih popravaka, a sve se to lako može izbjeći uz malo dodatnog opreza. Isto vrijedi i za spremnike – čak i ako toaletni papir ne začepi sam WC, može začepiti spremnik, što onemogući njegovo pražnjenje. To može dovesti do neugodnih mirisa na brodu i potencijalno skupih popravaka.
Prozori na palubi
Prozori se mogu činiti čvrstima, ali su iznenađujuće osjetljivi i jedni od najčešćih oštećenja koje vidimo na čarter brodovima.
Jedna od najvećih pogrešaka je stajanje na poklopce prozora, posebno blizu kutova. Iako se može činiti bezopasnim, pritisak može lako uzrokovati njihovo pucanje, a ne treba puno da se to dogodi. Napukli prozori uzrokuju curenje, daljnja oštećenja vodom i, naravno, troškova popravka.



Još jedan problem? Ostavljanje prozora otvorenima tijekom plovidbe. Iznenadni udar vjetra ili vala može ih snažno zatvoriti, slomiti šarke ili napuknuti akril. Ako primijetite malu pukotinu ili labavu brtvu, odmah to prijavite osoblju baze. Mali problemi često se mogu riješiti na licu mjesta i spriječiti veće probleme kasnije.
Bokobrani i jastuci na palubi
Možda zvuči kao sitnica, ali bokobrani i jastuci na palubi često se izgube tijekom najma broda, a poprilično su skupi.
Počnimo s bokobranima. Oni štite vašu jahtu od oštećenja, stoga su izuzetno bitni. Ako nisu pravilno vezani prije isplovljavanja, lako mogu nestati u moru, a da nitko i ne primijeti. Na jednotrupcima postoji još jedna stvar na koju treba paziti, nikada ne vežite bokobran iznad ispušnog otvora sustava grijanja, vrući zrak ga s vremenom može otopiti ili spaliti.



Tu su i vanjski jastuci koji se nalaze na palubi, flybridgeu ili u kokpitu. Oni su lagani i dovoljan je samo jedan udar vjetra da ih podigne preko palube ako nisu pravilno pričvršćeni. Na katamaranima to može biti posebno nezgodno jer je kormilo često daleko od pramca ili flybridgea, što znači da možda nećete ni shvatiti da jastuk nedostaje dok ne bude prekasno.
Zadužite nekoga iz posade da dvaput provjeri sve bokobrane i jastuke prije isplovljavanja.
Zaduži nekoga iz posade da dvaput provjeri sve bokobrane i jastuke prije isplovljavanja. Izbjegavajte ostavljanje bokobrana da vise tijekom plovidbe, osim ako nije potrebno, i uvijek provjerite jesu li dobro pričvršćeni.
Oštećenje sidra i sidrenog vitla
Sidreno vitlo jedan je od najvažnijih i najskupljih dijelova opreme na brodu. Nažalost je i jedan od najčešće pogrešno korištenih dijelova, što može dovesti do ozbiljnih oštećenja ili čak potpunog gubitka sidra.
Nakon što spuste sidro u more, mnogi gosti zaborave pravilno pričvrstiti lanac. Ako ne zakočite lanac ili ne koristite uže za ublažavanje napetosti, vitlo je pod velikim pritiskom i s vremenom se ošteti vitlo.



Drugi problem se javlja kada se lanac nekontrolirano ispusti. Ako se isti pušta bez zaustavljanja, može doći do kraja koji je obično vezan užetom i može puknuti, uzrokujući pad cijelog lanca i sidra na morsko dno.
Također, trebate biti oprezni pri odabiru mjesta za sidrenje. Nikada se ne sidrite na mjestu koje je dublje od onog što možete zaroniti, jer se sidra ponekad mogu zaglaviti na morskom dnu. Ako se to dogodi na velikoj dubini, vjerojatno ćete morati pozvati profesionalnog ronioca da ga izvuče.
Opće pravilo sigurnog sidrenja je da uvijek spustite lanac duljine barem tri puta veće od dubine mora. To osigurava bolje držanje i manje opterećuje opremu. Također, nikada ne koristite vitlo za povlačenje broda prema naprijed, nije namijenjeno za to. Uvijek se približavajte polako, provjerite je li brod iznad sidra i pažljivo ga izvucite pomoću vitla.
Pramčani propeler (jedrilice)
Pramčani propeleri su izuzetno korisni pri manevriranju u skučenim prostorima poput marina, posebno na jednotrupcima. Međutim, ukoliko se nepravilno koriste, lako se mogu oštetiti.
Katamarani obično nemaju pramčane propelere, pa se to uglavnom odnosi na najam jednotrupaca.
Najčešća pogreška? Predugo držanje gumba pramčanog propelera. Dizajniran je za kratke intervale od samo nekoliko sekundi. Ako ga predugo držite pritisnutim, sustav se može pregrijati, što uzrokuje pregorijevanje osigurača ili, još gore, izgaranje motora. Tijekom primopredaje, naš tim će vam točno pokazati gdje se nalazi osigurač, za svaki slučaj.
Još jedna bitna stvar, uvijek provjerite prije korištenja što se nalazi oko pramčanog propelera. Nemojte ga aktivirati ako se u blizini nalazi privezni konop ili plutajuće uže – posebno prilikom podizanja ili otpuštanja vezova ili prilikom manevriranja u blizini plutača. Ukoliko nešto uhvatite u pramčani propeler može uzrokovati ozbiljna mehanička oštećenja.
Savjeti za sigurnu uporabu:
- Gumb držite u kratkim i kontroliranim intervalima.
- Izbjegavajte dugu uporabu pramčanog propelera.
- Provjerite područje oko pramca prije aktiviranja.
Priliko primopredaje plovila (check-in) zatražite da vam se pokaže mjesto osigurača pramčanog propelera.
Oštećenja glavnog jedra, genove i genakera
Jedra su srž vaše jedriličarske avanture, ali i jedna od najskupljih stvari koja se može oštetiti. Većina problema nastaje zbog malih pogrešaka tijekom njihovog korištenja, tako da malo pažnje puno znači.
Glavno jedro
Jedan od najčešćih problema je zaglavljivanje ili blokiranje jedra prilikom namatanja ili razmatanja. To se često događa ako se užetom od jedra ne rukuje ispravno ili ako stoper na vitlu nije u ispravnom položaju. Uvijek se pobrinite da razumijete kako cijeli sustav namatanja jedara radi prije podizanja istih. Naš tim će vam rado pokazati tijekom primopredaje plovila.
Provjerite je li sve ispravno zakačeno i na svom mjestu, da ne dođe do zaglavljenja ili čak kidanja jedra.



I za kraj, ne zaboravite na vrijeme kratiti jedra kada vjetar pojača. Mnoga oštećenja jedara događaju se jer se predugo čeka na ovaj korak
Genoa
Uobičajena pogreška sa ovim jedrom je previše opušten gindac. Ako se to dogodi, može se omotati oko prednjeg štraja prilikom namatanja ili odmotavanja, što potencijalno može oštetiti namatalicu ili u ekstremnim slučajevima opasno opteretiti jedra.
Prilikom namatanja genove:
- Lagano zategnite škotu kako biste izbjegli zapetljavanje
- Nikada ne koristite vitlo za prisilno uvlačenje ili izvlačenje jedra
- Uvijek polako i kontrolirano namatajte i odmotavajte jedro.
Genaker Korištenje genakera zna biti vrlo zabavno, uz napomenu da je to jedro namijenjeno samo za slab vjetar. Ako nemate dovoljno iskustva ili brzina vjetra prelazi 10 čvorova, bolje ga je ne koristiti. Preopterećenje može lako iskidati jedro ili uzrokovati drugu, puno ozbiljniju i veću štetu (pad jarbola).
Ostale štete na koje treba pripaziti
Neke se štete dogode brzo, često zbog nepažnje ili brzopletih manevara. Evo još nekoliko stvari na koje treba obratiti pozornost:
Generator
Izbjegavajte korištenje generatora tijekom jedrenja – ispuh može usisati zrak i oštetiti impeler. Koristite ga samo kada ste usidreni ili na priveznoj plutači.
Oštećenje gelcoata
Često se događa tijekom pristajanja u luci, posebno ako bokobrani nisu pravilno postavljeni. Nikada se ne odgurujte od drugih brodova ili doka rukama ili nogama – umjesto toga koristite bokobran. Ozljede se mogu dogoditi u sekundi.
Oštećenje propele
Pazite na plutajuću i ostalu užad, posebno prilikom manevriranja u luci. Uvijek prebacite u neutralni položaj ako postoji rizik od zapetljavanja. Ako se nešto i zaglavi, pažljivo zaronite i uklonite, ukoliko je sigurno.







Ručica tuša u cockpitu
Osjetljivi plastični dijelovi lako se lome – izbjegavajte uvijanje, bacanje na palubu ili snažno izvlačenje.
Ručice vitla
Omotajte uže oko vitla barem četiri puta kako biste smanjili naprezanje. Preveliki pritisak može slomiti ručke.
Gumenjak i vanbrodski motorić
Jedna od najčešćih pogrešaka je tegljenje gumenjaka tijekom jedrenja, posebno s vanbrodskim motorom koji je još uvijek pričvršćen na gumenjak. Iako se može činiti praktičnim, nosi stvarne rizike, iznenadni val može prevrnuti čamac, uzrokujući da se motor napuni vodom ili se čak potpuno potopi. To može rezultirati ozbiljnom i skupom štetom.
Štete tokom najma plovila ne mora biti dio vašeg odmora. Uz malo pažnje, timskog rada i brige, možete u potpunosti uživati u zasluženom godišnjem odmoru na moru. Većina šteta sa kojima se susrećemo se može izbjeći i zato vam već sada ukazujemo na njih. Sretno na moru