
- Jedrenje Hrvatska
-
by Ultra Sailing Team
Odabrati Split kao polazište za vaš odmor na jedrenju u Hrvatskoj nikada nije pogrešno. U neposrednoj blizini aerodroma Split nalazi se nekoliko modernih marina odakle se mogu unajmiti jedrilice ili katamarani. ACI marina Split nalazi se u samog gradskoj luci i blizini starog dijela Splita pa je svakako interesantna za polazak. U samom Trogiru nalaze se 3 marine: ACI marina Trogir te odmah uz nju novi dio marine SCT (service centar Trogir), te najluksuznija Marina Baotić.
Iz Splita ili Trogira najčešće se kreće prema otocima Brač, Hvar, Vis, Korčula. Ako ste željni promjene, sigurno nećete požaliti što ste odabrali Kornate kao svoju glavnu destinaciju za jedrenje. Ovaj zapanjujući arhipelag možda se sastoji od golih otoka, ali njegova gola ljepota je ono što ga čini posebnim. Arhipelag je bogat oštrim liticama, kristalnim vodama, špiljama, tunelima…; a za nautičare predstavlja pravi raj.
Bez obzira iz koje od navedenih marina krećete prema Kornatima, čekat će vas svakog dana drugo prelijepo okruženje.
Dan 1. Split/Trogir – Primošten

Primošten je malo ribarsko mjesto s tipičnim mediteranskim ugođajem. Stari grad karakteriziraju kamene kuće, uske ulice i zanimljiva arhitektura s crkvom i zvonikom iz 15. stoljeća na najvišem vrhu mjesta. Osima starog dijela koji je prije bi otok, nemojte se razočarati bezbrojnim vikend kućama u okruženju koje naraušavaju idilu.
Primošten je dobra i sigurna luka koja pruža prirodni zaklon od vjetrova za vrijeme plovidbe u Hrvatskoj. Lukobran dug 80m štiti od juga. S unutarnje strane vezovi su s murinzima i priključcima za struju i vodu. Zadnja trećina mola je rezervirana za barke mještana.

Prekrasni stari vinogradi (poznato vino Babić) na kamenitim okolnim brežuljcima, prekrasne plaže i čisto more neke su od dodatnih obilježja po kojima je ovaj gradić poznat. Velika Radunica i Mala Radunica su dvije najpopularnije plaže, ali ima i mnogo drugih, kako onih gušćih, tako i onih skrivenijih i mirnijih.
Kao alternativa vezivanja, uz Primošten nalazi se uvala Kremik. U prošlosti, ova uvala puna suhozida koji krase vinograde je bila inspiracija mnogim umjetnicima. I danas ih možete vidjeti, uvala je čista i prelijepa, a u noj se nalazi marina sigurna na sve vjetrove.
Dan 2. Primošten – Šibenik (ili Skradin)

Šibenik se smjestio u zaljevu rijeke Krke. On je grad velike povijesne vrijednosti. Posjetite četiri tvrđave od kojih svaka čini izvrsnu destinaciju za razgledavanje. Jedna od četiri, Tvrđava sv. Nikole, smještena na malom otočiću na samom ulazu u Šibenik, pod zaštitom je UNESCO-a.
No, ova tvrđava nije jedino šibensko područje pod zaštitom UNESCO-a. Tu je i veličanstvena katedrala sv. Jakova koja se gradila više od 100 godina u gotičkom i renesansnom stilu. Katedrala je zapravo jedna od najunikatnijih građevina europskog kasnog srednjeg vijeka, vrlo poznata i vrhunac grada!

Šibenik je također grad u kojem se svako ljeto održava niz događanja i koncerata. Stoga, ako volite dobru zabavu ili lijepe povijesne znamenitosti, Šibenik je grad koji trebate posjetiti dok jedrite u Hrvatskoj
Šibenska katedrala je dobar orjentir za pristajanje. Na rivi jugoistočno od nje u dužini tristotinjak metara dopušteno je vezati se (dubina je 2-3,8m). Za veće jedrilice ili katamarane preporučeno je vezati se u marini Mandalina.
Skradin i NP Krka

Nacionalni park Krka se nalazi u središnjoj Dalmaciji udaljen nekoliko kilometara od Šibenika. Krka sa svojih 7 slapova i prirodnim padom od 242 m je biser prirode u kojem treba posjetiti Skradinski Buk, Roški Slap i otočić Visovac.
Slapovi Krke nisu na moru, ali se mogu vrlo jednostavno posjetiti ako se vežete u ACI marini Skradin. Nautičarima se preporučuje vezivanje u ACI marini Skradin koja je najbliža Skradinskom buku i Roškom slapu koji su glavna atrakcija rijeke Krke. Za ljetnih vrućina, ovo je odličan izlet i osvježenje. Najbolje je iz Skradina ukrcati se na organizirane izlete brodovima. Cijena ulaznice za nacionalni park Krka je 30-110 kn, a nautičari će imati i trošak veza u ACI marini Skradin koja pruža oko 180 vezova.

Jeste li ste znali? Grad Šibenik je prvi imao javnu električnu rasvjetu i to 1895 godine. U Skradinskom buku nalaze se ostaci ruševine prve hrvatske hidroelektrane. Hidroelektrana „Krka“ (kasnije nazvana „ Jaruga I „) izgrađena je i puštena u pogon 28.08.1895.godine i to samo sva dana nakon puštanja u pogon prve hidroelektrane na rijeci Nijagari. Znanstvenik Nikola Tesla je zaslužan za oba projekta hidroelekrana.
Dan 3. Skradin – Otok Zlarin

Zlarin je općenito mali otok, ali ipak treći po veličini otok u šibenskom arhipelagu, samo 2 kilometra udaljen od kopna, poznat i kao “čuvar Šibenika”. Otok je poznat po tome da nema automobila, a mještani se snalaze biciklima i motorima na struju. Iz tog razloga, ako jedrite s obitelji, djecu možete pustiti da bezbrižno istražuju rivom.
Ono što smo mi odlučili posjetiti je zavjetna crkvica Gospe od Rašelje. Crkvica se nalazi u polju izvan mjesta (10 minuta hoda od gata). Njezino mjesto gradnje vezano je uz legendu slike Bogorodice koja se preko noći pojavila na stablu iako je bila odnesena dan prije na drugu lokaciju. Crkvica je sagrađena 1458 godine na mjestu tog stabla. Kako je bila zatvorena nismo mogli izbliza vidjeti brojne zavjetne slike i makete brodova koje vise s crkvenog stropa, a koje su nosili zlarinski pomorci godinama. Tu se nalazi prva matrikula pisana hrvatskom čakavštinom „Pravilnik o humanitarnim i socijalnim pitanjima“.
Ako na Vašoj jedrilici ima dama, svakako neka svrate u Coral Shop „Zlarinka“. Tu možete kupiti prekrasan koraljni nakit ili pogledati kako se izrađuje. Zlarin je poznat po obradi i lovu na koralje još od 15. Stoljeća kada se najviše prodavao u Italiji. Izaberite crveni ili bijeli koralj….ovo je najbolji i najljepši suvenir koji možete ponijeti s ovog mirnog i lijepog otoka. Hrvatski koralj sa Zlarina je posebnost.
Dan 4. Zlarin – Piškera

Kornati su prekrasan arhipelag od preko 100 raštrkanih otoka, otočića i grebena od čega večina čine Nacionalni Park. Obale otoka su strme, surove i gole, a more kristalno čisto. Ribolov je strogo zabranjen. U slučaju da želite zaroniti predlažemo da se pridružite organiziranoj ronilačkoj grupi budući da oni poznju najatraktivnije lokalitete podmorja.
Otoci su nenaseljeni, a najveći je otok Kornat koji dijeli ime s arhipelagom. Ima, međutim, nekoliko privatnih kuća u koje posjednici dolaze provesti poljoprivrednu sezonu. Također, na Kornatu se nalaze kuće koje pružaju smještaj za posjetitelje kao i restorani/barovi koji rade ljeti.
Za plovidbu kroz Nacionalni park Kornati morate imati valjanu kartu, koju možete kupiti na nekoliko mjesta.
- – u luci Zakan na otoku Ravni Zakan (NP Kornati)
- – u uvali Vruje na otoku Kornatu (NP Kornati)
- – u NP Kornati na jednom od brodova koji plove okolicom i prodaju ulaznice
- – online na webshopu ili na web portalu mySea
ACI marina Piškera je jedna od najžitopisnijih marina. Bilo da jedrite iz Primoštena , Vodica,Biograda ili Splita ovdje ćete susresti nautičare i lokalne ribare. Za one koji misle ostati dužena Kornatima preporučamo unajmiti jedrilicu s agregatom ili solarom.
Alternativa za one koji na moru ostaju dulje – jedrenje do otoka Žut & Telašćice
Žut

Žut je drugi po veličini otok Kornati i dio je jugozapadne skupine otoka, smješten između otoka Pašmana i otoka Kornata. Međutim, otok nije dio Nacionalnog parka.
Od najvećeg otoka Kornata dijeli ga kanal širok tri kilometra. Slično otoku Žirju, Žut krase strme stijene i zanimljiva, razvedena obala koja nudi brojne dobro zaštićene uvale u kojima se možete sakriti od ostatka svijeta i uživati.
Opet, kao i na Žirju, na ovom otoku također nema stalnog lokalnog stanovništva, već samo posjednici i ribari (obično s otoka Murtera) koji posjećuju Žut tijekom poljoprivredne sezone (vinogradi, maslinici, smokve).
Najpopularnija uvala za sidrenje na Žutu je Luka Žut, Šest krakova ove uvale pruža zaštitu po svim vjetrovima. Betonski pristan marine dug je oko 450m, a dubina je između 1m-4m.
Također, noć možete prenoćiti usidreni u u ACI marini smještenoj u luci na zapadnom kraju otoka Žuta.
Telašćica

Telašćica je uvala i park prirode na južnom dijelu otoka Dugog otoka. Uvala ima mnogo sadržaja za privlačenje posjetitelja: divlja, stjenovita obala na nekim dijelovima, ali i idilična, ne tako strma obala na drugim dijelovima; kultivirana i neplodna zemlja, zanimljive pješačke i pješačke staze, spektakularne plaže, raznoliki unutarnji i okolni otočići, iznimno bogata flora i fauna, zanimljiv podmorski život, vrijedna arheološka baština koja svjedoči o antičkim vremenima, a povrh svega, slano jezero zvano “Mir” (eng. Mir) usred zemlje. U Telaščici najviše je plovila uvijek u uvali Mir. Tus u postavljene plutače, a nalazi se i restoran. Ovdje je obično velika gužva zbog dnevnih tura koji posjetitelje dovode na razgledavanje dva fenomena: slano jezero koje nalikuje bari i 166m visoki klifovi odakle se vidi cijeli akvatorij.
Posjetitelji uživaju u kupanju u jezeru koje je uvijek nekoliko stupnjeva toplije od mora.
Uz sve to, lijepa Telašćica je i velika i sigurna prirodna luka što je još jedan razlog zašto je nautičari posebno vole.
Dan 5. Piškera – Otok Žirje

Otok Žirje je najudaljeniji naseljeni otok (11 NM od Šibenika), a najveći je u šibenskom arhipelagu. U plovidbi od Kornata prema Žirju ili obrnuto treba i danju ploviti oprezno, zaobilazeći otočiće, grebene, hridi i plićine.
Ono od čega se otok sastoji su grebeni, stjenovite plaže i plodno poljoprivredno zemljište u središnjem dijelu. Stanovništvo otoka je malo i sve je manje, a mještani se uglavnom bave ribarstvom (more oko Žirja obiluje ribom), vinogradima i maslinicima (obično mediteranskim). Oni koji vole provoditi vrijeme u prirodi mogu uživati u prekrasnim biciklističkim i pješačkim stazama.
Atrakcije otoka su i zidine i tvrđave iz 12. i 13. stoljeća koje svjedoče o prošlosti otoka. Tijekom jugoslavenskog razdoblja neki dijelovi Žirja bili su zatvoreni i za stanovnike i za posjetitelje gotovo 50 godina (slično otocima Visu i Lastovu). Na Žirju je prilično mirno jer se turizam nije toliko razvio kao na drugim dalmatinskim otocima, a Žirje je jedan od najboljih izbora za idiličan odmor na jedrenju, udaljen od kopna.
Dan 6. Žirje – Kaprije

Otok Kaprije nalazi se u središtu šibenskog arhipelaga i nezaobilazna je destinacija za stajanje prilikom plovidbe od Splita do Kornata.
Otok je naseljen tek u 15. stoljeću, a danas je istoimeno naselje Kaprije na južnom dijelu jedino na otoku. Luka naselja u dubokoj uvali pruža dobar zaklon od bure i juga. Otvorena je samo na maestral i tramontanu.
Kaprije je lijepo za šetnju, a tu možete i pronaći male trgovine, restorane, poštu, bankomate i ambulantu.
Dan 7. Kaprije – Drvenik Veliki ili Mali

Drvenik Veliki
Drvenik Veliki zapravo nije veliki otok, ali se zove “Veli” jer je veći od dva “drvenička” otoka. Nalazi se u blizini grada Trogira i prilično je miran, sa svega oko 160 stanovnika. Otok se ponosi svojom razvedenom obalom i brojnim prekrasnim šljunčanim i pješčanim plažama.
Južnu stranu otoka krasi prekrasna Solinska uvala, dok se na istočnoj strani nalazi mjesto poznato pod nazivom “Plava laguna”, a zapravo se zove “Krknjaši”. To je mjesto gdje boja mora hipnotizira. Tu je i kvalitetan restoran u kojem možete probati neka od najboljih morskih jela.
Drvenik Mali
Drvenik Mali što već iz imena možemo zaključiti, mali otok, također smješten u blizini grada Trogira, u blizini Drvenika Velog. Otok je vrlo miran, sa svega 50-ak stanovnika, bez prometa niti zgrada/atrakcija koje mogu okupirati njegove posjetitelje. Jedine atrakcije su šarm samog otoka, njegova netaknuta priroda i neizreciva ljepota mora koje ga okružuje. Na Drveniku Malom možete pronaći bijele, pješčane plaže sa blistavim, prozirnim morem, pa čak i samo zbog toga vrijedi ga posjetiti!
U pješčanoj uvali “Vela Rina” pronađite restoran koji nudi izbor tipičnih mediteranskih jela i vratite energiju nakon dana kupanja.
Povratak u Trogir ili Split

U Trogirskom zaljevu su se smjestile 3 velike marine koje su dom velikom broju charter brodova u Hrvatskoj. Prva i najnovija marina koja je ulaskom u zaljev s lijeve strane, smještena u Segetu Donjem. Marina Baotić je moderna i organizirana marina sa svim sadržajima koje nautičar može trebati. Ultra Sailing u ovoj marini održava svoju flotu katamarana poznatog francuskog brenda Fountaine Pajot.
Odlične recenzije gostiju mogu se vidjeti na Tripadvisor-u ili na društvenim mrežama. Uz ovu, na dnu zaljeva nalaze se spojene 2 marine, SCT (novija i modernija) te ACI marina Trogir. Pristajanjem u ove marine, imajte na umu da struja, uglavnom iz zapadnog smjera, u luci doseže i do 3ČV te je najizraženije po jakom jugu. Orjentir pri uplovljavanju je kula Kamerlengo. Svakako prošetajte starim uskim uličicama i otkrijte ljepote ovog predivnog grada i zašto je Trogir jedno od najomiljenijih polazišta za nautičare.

Split ima samo jednu službenu marinu otvorenu za nautičare , a to je ACI marina Split I odmah uz nju privezište na Zapadnoj obali. Ako uplovljavate u splitsku luku, desna strana od zelenog svjetionika namjenjena je bijeloj floti. Odavde je promet trajekta i brzih katamarana čest u srcu sezone kada svi žure prema otocima. Tom dijelu lukobrana I carinskog gata ne valja se približavati. Sidrenje u luci također nije dozvoljeno. Sa zapadne strane nalazi se produžen lukobran ACI marine Split. Kada oplovite sjevernu glavu prvog mola, na kojoj je još jedno lučko svjetlo, najsigurnije je ploviti što bliže dugačkom molu. Ulaz za ACI marinu je od svjetionika lijevo. Ako produljite ravno nećete naći mjesto u najstarijem jedriličarskom klubu u Hrvatskoj – Labud i klubu Mornar odmah do njega.
Split je star 1700g i poznat po Dioklecianovoj palači. Pješke od ACI marine do Palače, ugodnom šetnicom zapadne obale trebat će vam ne više od 8-10 minuta. Prošećite gradom, posjetite ribarnicu u centru, plac, popnite se na zvonik sv.Duje, popijte kavu na glavnom trgu…
