Bay with boats in Croatia

Čuli ste od prijatelja o prekrasnom toplom moru, dobroj zabavi i bezbrižnom krstarenju? Sada bi ste si priuštili jedrenje ili krstarenje na hrvatskom Jadranu? Ne znate odakle započeti? Evo nekoliko korisnih savjeta.

1. Izgradite čvrst odnos sa svojim agentom

Sailboat on anchor in Croatia

Uspostavljanje povjerljivog odnosa s Vašim agentom (brokerom) za jahte uvelike će poboljšati vaše cjelokupno iskustvo jer će vam on vjerojatnije biti otvoren za davanje besplatnih savjeta na temelju svog iskustva na terenu.

  • Uvijek je bolje rezervirati direktno u charter floti (Ultra najam plovila) nego preko velikih internetskih portala koji nude preko 2000 plovila te nemaju informirano osoblje i ne poznaju plovila toliko dobro kao charter operateri. Za njih ste broj i postoji vjerojatnost da pri takvoj rezervaciji nećete dobiti sve potrebne informacije.  
  • Naravno, postoje i vrijedni odlični Charter brokeri (klasične agencije) koji Vam mogu uštedjeti vrijeme provodeći sva istraživanja kako bi pronašli savršeno plovilo za Vas, ali njih je sve manje jer su ih potisnuli internetski portali. Ne možete očekivati od internetskih portala da budu na usluzi i poznaju plovilo koje ste odabrali. Dajte si malo truda i ne birajte uvijek prva 3 plaćena oglasa na pretraživačima. Pogledajte i koliko dugo charter tvrtka ili agent postoje na tržištu te pogledajte jesu li dali truda na WEB stranici, jesu li autentični.
  • Bez obzira bukirate li preko agencije ili direktno u fleet operatera , morate biti iskreni i reći što želite i očekujete. Kontakt osoba  može Vam ponuditi najbolju vrijednost za vaš prvi najam jahte jer ima uvid u brojne opcije jahti, njihovo trenutno stanje i posebne ponude koje vam mogu biti dostupne .
  • Ultrin odjel za rezervacije plovila, ne samo što će Vam davati informacije o plovilu, posadi I sl. već će vas te iste osobe dočekati prilikom dolaska na plovilo te Vam biti dostupne 12 sati na dan za vaša pitanja i nedoumice oko planiranja praznika na brodu

2. Kako funkcionira cjenik za najam plovila – charter?

U pravilu, charter cjenik ili cjenik najma plovila usko je vezan s nabavnom cijenom tog istog plovila iz brodogradilišta. Što je plovilo skuplje u nabavi, njegova tržna cijena tjednog najma trebala bi biti skuplja.  Proteklih nekoliko godina cijene najma plovila su se mijenjale.

Charter sezone 2018 i 2019 su bile uspješne, ali plovila su se zbog velike konkurencije nudila s velikim popustima kako bi se što prije popunila. Cijene najma brodova u Hrvatskoj bile su znatno niže od onih u Italiji, Francuskoj ili Grčkoj. Dolaskom pandemije, veliki broj komercijalnih plovila je prodan za privatno korištenje. To je prirodan trend koji je bilo za očekivati. Uslijed ograničenja, mnogi nautičari odlučili su  ostvariti san i ploviti na vlastitom plovilu. Naravno da su polovna plovila u 2020 bila povoljna jer se većina charter tvrtki odlučila za prodaju vlastitih plovila zbog neizvjesnosti budućeg poslovanja. Ali, već u 2021 polovna plovila su dosegla bolju tržnu cijenu.  Istovremeno, isporuke novih plovila su postale ograničene i brodogradilišta su podigla svoje cijene. 

Sezona 2021 pokazala je da je nautika siguran i omiljen bijeg iz neugodne realnosti koja nas je svih zahvatila. Ta godina je izgledala uspješna, ali bila je veliki izazov agentima i yacht charter flotama koji su već u startu imali smanjenu ponudu ne samo zbog prodanih plovila već i zbog prebačaja i Vouchera koje su odobravali gostima iz sezone 2020. Veliki broj nautičara koji je računao na „last minute„ rezervaciju po povoljnoj cijeni, zbog svih ovih razloga nije uspio rezervirati jedrilicu ili katamaran za srce sezone (srpanj, kolovoz i rujan).

Charter tvrtke su također suočene i s porastom troškova, prvenstveno godišnjeg veza pa i radne snage (čišćenje plovila npr. koje je zadnje 2 godine moralo biti pojačano) kao i troškovima dobavljača i vanjskih suradnika.

3. Zašto se cijene najma brodova razlikuju?

Hrvatska ima šaroliku ponudu charter plovila

Prvo, cijene su raspoređene po sezonama pa je tako npr. U Hrvatskoj najpopularniji termin srpanj, kolovoz i rujan kada su tjedne cijene najma najviše. Predsezona u travnju i svibnju je najjeftinija kada obično dolaze nautičari na prvi odmor. Iz nekog razloga lipanj još uvijek ne spada u punu sezonu iako je tada već ljeto, dan najduži, gužve nisu toliko očite, a cijene su pristupačnije. Važno je znati da je klasičan charter tjedan od subote do subote. Samo poneke tvrtke nude jedrilice van standardnih subota i to uglavnom u predsezoni. U Ultra charter floti Beneteau Oceanis 35 se može iznajmiti bilo kada i bez ograničenja u danima.

Pojedini modeli plovila sličnih karakteristika imaju razlike u cijenama. Provjerite je li to zbog brenda, zbog lokacije odakle se plovilo iznajmljuje, zbog dodatne opreme i naravno na kraju zbog usluge koju charter tvrtka nudi svojim održavanjem, podrškom i servisiranjem. Najam katamarana uvijek je skuplji od najma jedrilice.

Ipak, postoje iznimke. Zadnjih godina, na Jadranu su se pojavile posebne i luksuzne jedrilice kao npr. Beneteau First Yacht 53, Oceanis Yacht 54. Ove jedrilice su luksuzne, brze i trendovske pa je njihova tjedna cijena najma slična onoj na katamaranima.

4. Koje popuste mogu očekivati kod najma plovila?

Popust za rane rezervacije uvijek se kretao od 5%-10% s napomenom da su popusti za katamarane uvijek manji. Ovaj popust je uvijek bio aktivan do kraja siječnja kada je završavao najveći sajam nautike u Europi Düsseldorf Boot.  Uz ranu rezervaciju , može se dobiti i dodatni popust za rezervacije tijekom sajma, zatim 5% za gosta ponavljača, 5% za 2 tjedna itd.

Popusti za rezervacije last minute u pravilu su započinjali 45 dana prije nepopunjenog termina. Na žalost u sezoni 2021 većina nautičara koja je računala na ovaj popust ostala je praznih ruku jer ponude više nije bilo. Razlog su prebačaji i okupiranosti plovila od strane gostiju koji nisu odjedrili raniju sezonu. Ista predviđanja se događaju i za sezonu 2022 budući da uredi rezervacija još uvijek raščišćavaju neodrađene tjedne te prebacuju preostale vaučere za dolazeću sezonu.

5. Kako dobiti ponudu i što gledati u njoj?

Ovdje se vidi jedan klasičan primjerak ponude iz programa rezervacija koji pokazuje:

  • Model, godinu gradnje,ime plovila i marinu polaska
  • Prikazan je datum tjedne cijene najma od subote do subote s popustom od 10% za ranu rezervaciju.
  • Ako u ponudi nije naglašen skipper, to znači da je cijena bez skipera. Skiper bi trebao biti naglašen ako je uključen u cijenu. Zato pitajte, jer se može dodatno naručiti.  Svakako se ova opcija preporučuje ako dolazite prvi put na jedrenje u Hrvatskoj.
  • U ponudi se može ići na “more info” gdje se prikazuje oprema jedrilice kao i originalne fotografije. Tlocrt broda (layout) s prikazom kabina i toaleta je jako važan jer u slučaju jedrenja sa skiperom /hostesom morate imati i dodatnu kabinu za svakog od njih.
  • Transit log (ili charter pack ili komfort paket )… Charter tvrtke ga znaju nazivati drugačije. To je obavezan iznos koji kod svih pokriva čišćenje plovila, podvodni pregled, posteljina i eventualno ručnici. Ovisno o cijeni, neke charter tvrtke mogu nuditi i izvanbrodski motor unutar ove stavke ili npr. ručnike za plažu i sl… Provjerite što uključuje transit log.
  • Stavka boravišne pristojbe je navedena zadnja i njeno plaćanje je obično u bazi prilikom check in-a. Boravišna pristojba se naplaćuje 10 kn/osoba/noćenje. Djeca do 12 godina su oslobođena plaćanja ove prstojbe. Budući da se plaća prilikom zaključivanja liste posade, nikada ili rijetko se naplaćuje unaprijed jer se često posada izmijeni do dolaska samog gosta u bazu, tako da službeni popis posade finaliziramo tek osobno sa gostom.
  • Security deposit je sigurnosni polog koji nautičar ostavlja kartično prilikom check in-a. Ovaj iznos se ne naplaćuje već služi kao deposit do check out-a . Ako brod nema oštećenja i vraćen je u istom stanju deposit se odblokira. U slučaju štete, deposit se naplaćuje u visini štete npr. izgubljeni bokobran košta 50€, naplata će iznositi 50€. Ultra sailing ima cjenik najčešćih šteta u dokumentima brodova. Najčešće štete su izgubljena winch handle (manica ili ručica vinča), izgubljen bokobran, oštećen kokpit jastuk itd..  U slučaju velikih šteta, važno je napomenuti da su sva plovila i putnici osigurani. Ako je šteta veća od sigurnosnog depozita, charter tvrtka ne smije teretiti gosta za iznos veći od propisanog depozita.
Ponuda iz buking sistema za plovilo Oceanis 38.1 od Ultra d.o.o.

6. Što ako želim unajmiti skipera ili posadu na brodu, kakvu ponudu mogu očekivati?

Jedrenje sa skiperom doprinosi većem užitku i opuštanju

Uvijek prvo naglasite da želite skipera i hostesu.  Postoje različita plovila i različite ponude s posadom ili samo skiperom. Evo nekoliko osnovnih modela ponuda

U charter flotama najčešće su zastupljeni bareboat brodovi koji unajmljuju nautičari bez skipera ili kuhara te su slobodni organizirati se kako žele u svojim brodskim kuhinjama ili lokalnim restoranima na vezovima. Ovdje se radi o plovilima od 31 ft – 51 ft kao I manjim katamaranima od 41- 47 ft. U slučaju da se želi unajmiti skipper ili hostesa to se naplaćuje dodatno. Ovisno o charter tvrtkama, cijena skipera se kreće od 150-200€ na dan. Važno je napomenuti da najmom skipera možete olakšati navigaciju, bezbrižno spavati i uštedjeti poneki vez budući da lokalni skiperi poznaju mjesta i ljude. U slučaju potrebe za skiperom ili hostesom treba na vrijeme rezervirati kod agenta ili charter flote te treba računati da plovilo mora imati kabinu više za vašeg “vodiča”. U slučaju da naiđete jeftiniju cijenu za skipera, možete očekivati osobu koja nema otvoren obrt, nije osigurana ili pak nema dovoljno iskustva.

• Veće jedrilice npr od 53- 65 ft kao i katamarani od 47 ft najčešće se iznajmljuju samo sa skiperom koji se plaća dodatno pa to poskupljuje ponudu. Rijetko ćete pronaći veći katamaran ili jedrilicu koja se nudi bez stalnog skipera. Cijene za skipere se kreću od 180-200€ na dan. To su također profesionalni lokalni skiperi koji najčešće pričaju par jezika i imaju dugogodišnje iskustvo.  Ono što se proteklih godina traži su katamarani s 4-5 kabina sa skiperom i hostesom za koje treba rezervirati kabinu na brodu kako bi svi imali svoju intimnost.  Iznimno je važno ovakav aranžman bukirati na vrijeme (do ožujka, najkasnije sredine travnja) jer nakon toga su termini uglavnom rezervirani, a najpopularniji skiperi i hostese već bukirani.

Najam katamarana sa skiperom

Većina čartera jahti ima “obrazac za preferencije” u kojem će se od vas tražiti da navedete osobne preferencije i informacije koje posada treba znati kako bi ispunila vaša očekivanja.

Morat ćete unaprijed dati pojedinosti o vašim preferencijama u hrani, o tome koliko aktivni ili neaktivni planirate biti tijekom plovidbe, vašoj želji za privatnošću ili čak na kojim mjestima bi se radije usidrili noću. Najmanji detalji poput toga kako volite svoju kavu ili svoje omiljene vinske marke vrlo su važni.

Od vas će se također tražiti da posadi pružite posebne informacije, primjerice ima li netko na brodu alergije na hranu ili druga zdravstvena stanja kako bi se posada mogla odgovarajuće pripremiti.

Kada vam broker ipak da takav obrazac za preferencije, obavezno ga ispunite u potpunosti jer što više informacija, to bolje.

Sve u svemu, to će im pomoći da bolje razumiju kako Vam ugoditi i imat ćete puno bolje iskustvo.

• Guleti ili turistički brodovi ili luksuznije veće jahte ponekad uključuju „all inclusive“ kao npr. hranu, piće, vezove, gorivo, posadu, kuhara. Ovo su brodovi s uhodanim posadama od 4 i više članova posade te mogu smjestiti veći brod ljudi od 14-30.

7. Što su to extras u cjeniku yacht chartera?

Usporedite cijene najma i “extrase” u charter ponudi

Za osnovni najam plovila ponuda s tjednom cijenom, transit logom, boravišnom pristojbom i sigurnosnim depozitom je standard te uključuje osnovno što Vam treba za tjedan dana krstarenja bez skipera.

Extras u cjeniku je sve ono što možete poželjeti: skipper, hostesa, izvanbrodski motor (ako već nije uključen u transit log-u), transfer od/do aerodroma, igračke za vodu…….

8.Komunicirajte s kapetanom i posadom

Uobičajeno je imati uvodni razgovor s kapetanom (skiperom) prilikom Vašeg dolaska na odmor te pričati o ruti. Neophodno je komunicirati i s hostesom koja je već prije primila “preference listu” i zna koji jelovnik očekujete.   Dobar kontakt s posadom tijekom cijelog putovanja je važan jer vam mogu dati sjajne savjete i prijedloge te Vam pokazati zanimljiva mjesta. Skiperi se uvijek raduju usrećiti svoje putnike i pružiti im nezaboravno iskustvo.

Možda ćete također htjeti razgovarati s kapetanom ako naiđete na bilo kakve probleme tijekom plovidbe ili kada imate pitanja dok ste na brodu. Kapetan će dati sve od sebe da riješi sve probleme na koje možete naići.

9. Imajte poštovanja prema posadi

Nije novost da se prema svima treba odnositi s poštovanjem, međutim, imajte na umu da posada nije Vaš osobni sluga. Oni su domaćini koji se trude dati sve od sebe kako bi vam osigurali ugodan odmor i učinili vaše putovanje što ugodnijim.

Nemojte zaboraviti da imaju puno drugih odgovornosti koje možda nisu očite (njihov je cilj učiniti da izgledaju besprijekorno) i shvatite da će morati potrošiti vrijeme i na njih.

Npr. Ako su Vam htjeli napraviti uslugu te se vezati na osami , a vrijeme nije baš sjajno, skiper vjerojatno neće spavati cijelu noć, a hostesa će imati probleme u nabavi ako niste poslali listu hrane koju volite, ili naprosto Vam ne može nabaviti nešto što želite jer ste 100 NM daleko od prodavaonice koja ima to što želite. Imajte razumijevanja, lokalni skiperi i hostese vjerojatno poznaju veliki broj ljudi  na svim otocima i znaju što rade te su vam voljni udovoljiti. Ne zaboravite da ste na brodu, a brod je otok sam za sebe.

S obzirom na to, tijekom putovanja uvijek pokažite poštovanje i budite ljubazni prema osoblju. Nekoliko komplimenata tu i tamo može biti od velike koristi i može učiniti iskustvo ugodnim za oboje.

10. Dopustite da se Vaš plan puta promijeni

Jadransko More nudi raznolikost za sve vrste nautičara

Dobar savjet s kojim bi se svaki iskusni moreplovac složio je da budete fleksibilni s planom putovanja. Neki čimbenici kao što su loše vrijeme, povremena ograničenja i drugi zahtijevat će od Vas povremene izmjene plana.

Nepraktično je držati se čvrstog i brzog plana, a zaista je jedna od atraktivnih kvaliteta odmora na jedrenju nepostojanje rasporeda. Mogu se dogoditi stvari koje su izvan vaše kontrole, stoga budite voljni izvršiti potrebne prilagodbe vašeg puta ako je potrebno.

Ako vaš skiper predlaže promjenu, to je vjerojatno zato što je procijenio situaciju i vjeruje da je druga opcija prikladnija. Obično će imati druge izvrsne alternative za vas pa budite otvoreni i fleksibilni ako okolnosti to zahtijevaju. Stoga, pridržavajte se sigurnosnih pravila kapetana – skipera.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *